یکشنبه ۲۳ آبان ۰۰ | ۱۶:۵۶ ۱۸ بازديد
مشاعات ساختمان شامل چه مواردي است؟ قوانين مربوط به مشاعات چيست؟ درصورت رعايت نشدن قوانين چه كار كنيم و به كجا مراجعه كنيم؟

حتما در مورد مشاعات ساختمان، درگيريها و اختلافات پيرامون آن بسيار شنيدهايد. در عصر آپارتماننشيني يكي از موارد هميشگي مورد بحث بين ساكنين آپارتمان، مشاعات و حد و حدود آن است. در اين نوشتار از مجله دلتا به موضوع اختلاف در مشاعات ساختمان ميپردازيم.
قانون مشاعات در آپارتمانها
- هيچ يك از ساكنين اجازه تصرف مشاعات ساختمان را ندارد و نميتواند آن را به شخص ديگري واگذار كند، مگر اينكه با ساير ساكنين توافق كرده باشد و قانون به او اجازه اين كار را بدهد.
- ساكنين ساختمان بايد در حد معمول از مشاعات استفاده كنند، طوريكه استفاده آنها مانعي براي استفاده سايرين نباشد.
- هرگونه تغيير در نقشه ساختمان بدون رضايت ساكنين و كسب مجوزهاي لازم ممنوع است.
- خودروها نبايد در محلي غير از محل تعيين شده پارك شوند يا جلوي رفت و آمد ساكنين ساختمان را بگيرد.
- گذاشتن زباله در راهرو كه موجب پخش بوي بد در كل ساختمان ميشود ممنوع است.
- استفاده اختصاصي از برق و آب مشاع ساختمان ممنوع است.
- هرگونه تغيير شكل و رنگ در آپارتمان كه موجب بر هم زدن و ناهماهنگي در نماي ساختمان شود ممنوع است.
- استفاده از مشاعات نبايد باعث اذيت و آزار ساكنين ديگر واحدها شود.
- اسبابكشي يا حمل مصالح ساختماني با آسانسور نيز ممنوع بوده و درصورت مشاهده اين عمل، با فرد خطاكار برخورد ميشود و اگر آسانسور در حين انجام چنين اقداماتي خراب شود، كليه هزينه تعميرات توسط فردي كه از قوانين تخطي كرده است بايد پرداخت شود.
- درصورت بنايي يا تعميرات در يكي از واحدها، بايد با هماهنگي ساكنين و سرايدار درباره نظافت ساختمان تصميم گرفته شود.
- براي اينكه ساكن يا ساكنان مجتمع آپارتماني بتوانند در قسمتهاي مشترك هر نوع دخل و تصرفي داشته باشند، بايد رضايت ۱۰۰ درصدي همه صاحبان آن مجتمع را جلب كنند.
- در مهمانيهاي شبهاي غير تعطيل بعد از ساعت ۲۲ و در شبهاي تعطيل بعد از ساعت ۲۴ رعايت سكوت كامل ساختمان الزامي است.
هزينه تعمير مشاعات آپارتمان
تمام ساكنين موظف هستند سهم خود را براي تعمير و نگهداري از مشاعات به مدير ساختمان پرداخت كنند.
اگر مالكي هزينههاي ساختمان را پرداخت نكرد، چه بايد كرد؟
بر اين اساس مطابق با ماده ۱۰ قانون تملك آپارتمانها، در صورت امتناع مالك يا استفاده كننده از پرداخت سهم خود از هزينههاي مشترك، بايد بهصورت زير عمل كرد:
- ابتدا از طرف مدير يا هيئت مديران به وسيله اظهارنامه با ذكر مبلغ بدهي و صورت ريز آن، از مالك مطالبه ميشود. اگر مالك يا استفاده كننده ظرف ۱۰ روز از تاريخ ابلاغ اظهارنامه سهم بدهي خود را نپردازد، مدير يا هيئت مديران ميتوانند به تشخيص خود و با توجه به امكانات، از دادن خدمات مشترك از قبيل شوفاژ، تهويه مطبوع، آب گرم، برق، گاز و… خودداري كنند.
- اگر مالك يا استفاده كننده همچنان اقدام به تسويه حساب نكنند، اداره ثبت محل وقوع آپارتمان به تقاضاي مدير يا هيئت مديران، براي وصول وجه مورد نظر بر طبق اظهارنامه ابلاغ شده، اجرائيه صادر خوهد كرد.
- با اين حال اگر عدم ارائه خدمات مشترك ممكن يا موثر نباشد، مدير يا مديران مجموعه ميتوانند به مراجع قضايي شكايت كنند. دادگاهها موظفند اينگونه شكايات را خارج از نوبت رسيدگي كنند. واحد بدهكار را از دريافت خدمات دولتي كه به مجموعه ارائه ميشود محروم كنند و او را تا دو برابر مبلغ بدهي به نفع مجموعه جريمه كنند.
پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي با نكات حقوقي نكات بسيار مهم استفاده از پاركينگ آپارتمان مطالعه كنيد.
ازدواج سفيد، ازدواجي از نوع رابطه نامشروع
قولنامه دستي شما با چه شرايطي در دادگاه اعتبار دارد؟
آيا مردان ميتوانند بدون دليل همسران خود را طلاق دهند؟
تفاوت رابطه نامشروع و زنا چيست؟
آيا مراجعه به فالگير مجازات دارد؟