نكات مهم كه در مورد انتقال سند ملك بايد بدانيد

۱۲ بازديد

وقتي قصد خريد خانه‌اي را داريد مهم‌ترين چالش بعد از پيدا كردن خانه مورد نظر سند زدن يا انتقال مالكيت است.

نكات انتقال سند ملك | انتقال سند

انتقال سند ملك جزئياتي دارد كه اگر به آن‌ها توجه نشود، ممكن است باعث پشيماني خريدار يا فروشنده شود. در اين مطلب از مجله دلتا قصد داريم به موضوع نكات انتقال سند ملك بپردازيم.

مراحل انتقال سند ملك

 توافق

اولين مرحله از مراحل انتقال سند ملك بعد از توافق بين فروشنده و خريدار معامله انجام مي‌گيرد. اين توافق به‌صورت مكتوب به نام قول‌نامه ثبت مي‌شود كه در آن رضايت دو طرف از انجام معامله اعلام شده و در آخر فروشنده و خريدار آن را امضا مي‌كنند.

اسم حقوقي قول‌نامه در صورتي كه دو شاهد مرد آن را امضا كرده باشند، به مبايعه‌نامه تغيير مي‌كند. اين مدرك محكمه پسند نيست. در واقع مبايعه‌نامه سندي غيررسمي است كه قرار است به سند رسمي تبديل شود. براي افزايش ارزش مبايعه‌نامه بايد اين موارد در آن ذكر شده باشد:

  • مشخصات شناسنامه‌اي، آدرس، كد پستي، تلفن همراه و شماره تلفن ثابت فروشنده و خريدار
  • پرداختن به موضوع مورد معامله از جمله مشخصات دقيق جغرافيايي، ثبتي و هندسي
  • قيمت واحد و قيمت كل مورد معامله بر اساس وجه رايج مملكت (ريال يا معادل تومان)
  • زمان حضور در دفترخانه و تنظيم سند و نحوه پرداخت مبلغ

دريافت كد رهگيري در مراحل انتقال سند ملك

اين مبايعه‌نامه منحصر به فرد نيست و ممكن است فروشنده، خانه را به چندين نفر بفروشد. براي جلوگيري از اين اتفاق، پس از تنظيم مبايعه‌نامه، فروشنده و خريدار به بنگاه‌هاي معامله املاك رسمي و مجاز مي‌روند تا مبايعه‌نامه خود را در سيستم جامع ثبت كنند. مشخصات ملك، خريدار و فروشنده در سيستم ثبت شده و كد رهگيري صادر مي‌شود. اين سيستم سراسري است، در نتيجه اگر فروشنده بخواهد هم زمان يك ملك را به چند نفر بفروشد، سيستم خطا مي‌دهد.

 مراجعه فروشنده به يكي از دفاتر اسناد رسمي

در اين مرحله فروشنده با شناسنامه و اصل سند، به «دفترخانه اسناد رسمي» مراجعه مي‌كند و با ارائه مدارك لازم براي انتقال سند ملك، تشكيل پرونده مي‌دهد.

انتقال سند ملك

پس از پرداخت هزينه‌ها و ماليات نقل و انتقال املاك، فروشنده و خريدار بايد براي تكميل مراحل انتقال سند ملك در تاريخ مشخص شده در مبايعه‌نامه، در دفتر اسناد رسمي حضور داشته باشند.

اگر يكي از طرفين معامله در دفترخانه حاضر نشود، طرف مقابل كه معمولا خريدار است مي‌تواند گواهي عدم حضور بگيرد.

اگر دسترسي به فروشنده ملك به هيچ وجه ممكن نباشد، خريدار مي‌تواند با مراجعه به مراجع قضايي و ارائه گواهي عدم حضور، هزينه پشيماني از فروشنده درخواست كند. لذا فروشنده موظف به پرداخت تمام بدهي‌هاي ملك جهت انتقال سند مي‌شود.

انتقال سند | انتقال سند ملك

هزينه انتقال سند

هزينه‌هاي لازم براي انتقال سند ملك شامل موارد زير است:

براي دريافت كد رهگيري و ثبت مبايعه‌نامه در سيستم سراسري، بنگاه معاملات املاك، ۵ درصدي از ارزش ملك را از خريدار و فروشنده دريافت مي‌كند.

هزينه نوسازي، خلافي و پسماند از ديگر مواردي است كه فروشنده ملزم به پرداخت آن است. دارايي هزينه نقل و انتقال و در صورت استيجاري بودن ملك، ماليات بر اجاره را نيز از فروشنده دريافت مي‌كند.

هزينه دفترخانه (هزينه ثبت در دفتر خانه، ۹ درصد ماليات بر ارزش افزوده، هزينه صدور الكترونيكي و انتقال سند ملك كه بر اساس انواع كاربري‌ها و ارزش ملك متفاوت است) كه به آن حق التحرير گفته مي‌شود و به طور مساوي بين فروشنده و خريدار تقسيم مي‌شود. معمولا حق التحرير بين ۲۰۰ هزار تومان تا ۲ ميليون تومان است.

سند ملك

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي با نكات حقوقي نكات حقوقي مهم كه قبل از تنظيم قرارداد بايد بدانيد مطالعه كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.