قوانين آسانسور در آپارتمان ها

۱۸ بازديد

طبقه بر شارژ ماهانه آسانسور تاثيري ندارد، مگر اينكه با تصميم‌گيري اعضاي ساختمان بصورت قراردادي، درصدي از آن كم شود.

افزايش جمعيت در دهه گذشته در كنار مهاجرت به شهرهاي بزرگ بر زندگي انسان در اين شهرها تاثير بسياري گذاشته است. زندگي از خانه‌هاي حياط‌دار و ساختمان‌هاي يك يا حداكثر دو طبقه به برج‌هاي سربه‌فلك‌ كشيده تغيير كرده‌است. از مهم‌ترين لوازمي كه زندگي در اين ساختمان‌ها را ميسر مي‌كند آسانسور است، كه گاهي سبب اختلافاتي بين اهالي ساختمان مي‌شود. در اين نوشتار از مجله دلتا به بررسي قوانين مربوط به آسانسور در آپارتمان‌ها مي‌پردازيم.

اختلافات مربوط به آسانسور شامل چه مواردي مي‌شود؟

  • اجازه نصب آسانسور
  • پرداخت هزينه‌هاي نصب و تعمير آسانسور
  • پرداخت هزينه سرويس و نگهداري آسانسور
  • مقررات و آداب استفاده از آسانسور

هزينه نصب آسانسور با چه طبقاتي است؟

قوانين نظام مهندسي، سازندگان را موظف مي‌كند كه براي ساختمان‌هاي بيش از ۴ طبقه آسانسور نصب كنند. در آپارتمان‌هاي كمتر از ۴ طبقه الزامي وجود ندارد مگر اينكه خود ساكنان و اهالي آپارتمان تصميم به اين كار داشته باشند و توافق كنند.

بنا به قانون تملك آپارتمان‌ها، اگر در ساختمان سه‌طبقه يا چهارطبقه، مالكين طبقات بالا قصد نصب آسانسور داشته باشند و مكاني هم براي تعبيه آسانسور از پيش تعيين شده باشد، در صورت مخالفت ساكنين طبقه اول و طبقه همكف مي‌توانند براي نصب آسانسور اقدام كنند.

طبق ماده چهارم قانون تملك آپارتمان‌ها، اگر مجموع مساحت طبقات بالايي از مساحت واحد طبقه اول و همكف بيشتر باشد، ساير مالكين مي‌توانند بصورت قانوني حق‌السهم نصب آسانسور را به همراه خسارات احتمالي از مالكين معترض دريافت كنند.

هزينه سرويس و نگهداري آسانسور با كيست؟

آسانسور وسيله حساسي است كه در صورت بي‌توجهي به هشدارها و مشكلاتش امكان رخ دادن حادثه وجود دارد. به همين دليل بررسي دائمي و منظم آسانسور در آپارتمان‌ها مسئله‌اي ضروري است.

بررسي وضعيت آسانسور بايد بصورت منظم و ماهانه انجام شود. مالكان ساختمان يا مدير ساختمان وظيفه دارند ماهانه يك‌بار تمام قطعات آسانسور را مورد بررسي قرار دهند.

 

قوانين آسانسور

آيا عدم استفاده واحد از آسانسور، دليلي بر پرداخت نكردن شارژ است؟

طبق ماده چهارم قانون تملك آپارتمان‌ها و قوانين مربوط به آسانسور، پرداخت شارژ هر واحد در هر ماه الزامي و استفاده يا عدم استفاده از آن هيچ تاثيري بر پرداخت شارژ ماهانه ندارد.

شارژ ماهانه آسانسور چگونه تعيين مي‌شود؟

بنا به قوانين مربوط به آسانسور در قانون تملك آپارتمان‌ها شارژ ماهيانه مي‌تواند به دو روش تعيين شود:

  • روش قانوني: بر اساس آن پرداخت شارژ براي همه يكسان است.
  • روش قراردادي: بر اساس آن ساكنين با برگزاري جلسه‌اي، قوانيني را ميان خود وضع مي‌كنند، مانند نصف كردن شارژ مربوط به آسانسور طبقات اول و همكف.

وظايف مدير ساختمان در قوانين آسانسور چيست؟

يكي از وظايف مدير ساختمان بيمه كردن تمام بخش‌هاي ساختمان در مقابل خطرات است. بر اساس ماده ۴ قانون تملك آپارتمان‌ها، سهم هر يك از واحدها از حق بيمه توسط مدير ساختمان و متناسب با متراژ هر واحد تعيين مي‌شود.

بعد از تعيين سهم هر واحد، مدير ساختمان بايد براي جمع‌آوري شارژهاي ماهيانه و هزينه‌ها اقدام كند كه هزينه‌‌هاي مربوط به آسانسور نيز در اين دسته جاي مي‌گيرد.

درصورت خسارت به آسانسور چه كسي مسئول است؟

در صورتي كه ساكنين يكي از واحدها، خسارتي به آسانسور يا هريك از اموال ساختمان كه براي استفاده همگان قرار داده شده وارد كند، آن واحد موظف به جبران خسارت وارده بر اساس تصميم مدير ساختمان و قانون آسانسور در ساختمان‌هاست.

همچنين اگر خسارت واردشده از سوي شخصي باشد كه در ساختمان ساكن نيست، واحدي كه با آن شخص ارتباط دارد موظف به پرداخت خسارت است.

قانون حمل بار با آسانسور

اگر آسانسوري براي حمل بار تعبيه نشده باشد نبايد براي اين كار مورد استفاده قرار گيرد. طبق قانون، اثاث‌كشي با آسانسور نفربر ممنوع است و ممكن است خساراتي را چه به صورت آني و چه در دراز مدت بر اين وسيله عمومي وارد كند.

براي آشنايي با نكات حقوقي بيشتر  “توهين و افترا و مجازات آن” را مطالعه كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.