نكات قانوني خريد اينترنتي

۱۳ بازديد

آگاهي از قوانين خريد اينترنتي مي تواند از تضييع حقوق افراد در فضاي مجازي جلوگيري نموده و مانع از كلاهبرداري‌ هاي اينترنتي شود.

نكات قانوني خريد اينترنتي

امروزه در دوران كرونا با افزايش تعداد فروشگاه‌هاي اينترنتي خريد از آنها مورد توجه بسياري قرار گرفته است. بنابراين در مجله‌دلتا قصد داريم تا به نكات قانوني خريد اينترنتي بپردازيم.

در معاملات آنلاين موارد زير بايد رعايت شود:

مواردي كه فروشندگان كالا بايد رعايت كنند

فروشندگان كالا طبق نكات قانوني خريد اينترنتي بايد اطلاعات دقيقي از محصول را كه به خريد مصرف‌كنندگان كمك مي‌كند در اختيار آنها قرار دهند. اين اطلاعات شامل موارد زير است:

  • مشخصات و ويژگي‌هاي كاربردي و فني كالا و يا خدمات.
  • نام تجاري كه با آن نام، به فعاليت مشغول مي‌باشد و آدرس وي.
  • شماره تماس، ايميل و يا هر روشي كه بتوان با سايت فروشنده كالا در صورت نياز ارتباط برقرار كرد.
  • شرايط خريد و فرآيند عقد قرارداد از جمله نحوه پرداخت و تحويل كالا و يا فسخ قرارداد و ارجاع، خدمات پس از فروش.
  •  تمام هزينه‌هاي كه به عهده خريدار كالا است ( از جمله قيمت كالا، ميزان ماليات، هزينه حمل و نقل).

تعيين دقيق شرايط معامله در خريد اينترنتي

  • حق انصراف بي قيد و شرط براي خريدار به مدت هفت روز از تسليم كالا يا انعقاد قرارداد خدمات.
  • پرداخت مبلغ دريافتي از خريدار در صورت عدم امكان تأمين كالا يا عدم امكان اجراي خدمات.

راه‌هاي شكايت از فروشگاه‌هاي اينترنتي 

به‌طور كلي ۳ راه شكايت از فروشگاه‌هاي اينترنتي پيش روي شما قرار دارد:

شكايت از طريق سامانه نماد اعتماد الكترونيكي

با توجه به اينكه فروشگاه‌هاي اينترنتي مجاز، داراي نماد اعتماد الكترونيكي هستند، در صورت عدم پاسخگويي مناسب اين فروشگاه‌ها و در مواردي مانند عدم استرداد كالا در بازه زماني مناسب، مي‌توان از طريق سايت  HTTPS://ENAMAD.IR اقدام به شكايت از فروشگاه اينترنتي نمود.

شكايت از طريق پليس فتا

شما مي‌توانيد با مراجعه به وب‌سايت پليس فتا، شكايت خود را در ارتباط با سايت فروشگاه‌هاي اينترنتي، شبكه‌هاي اجتماعي، تخلف در اپليكيشن و بازي و حتي پست الكترونيكي را مطرح كنيد.

شكايت از طريق مرجع قضايي

در اين روش، شخص شاكي بايد با داشتن مدارك كافي از جمله، رسيد واريز وجه و… به دادسراي جرايم رايانه‌اي در تهران و به دادسراي محل سكونت خود در ساير شهرستان‌ها مراجعه نمايد و شكايت خود را ثبت كند.

هم‌چنين از طريق اتحاديه كشوري كسب و كارهاي مجازي نيز تخلف صورت گرفته از سوي فروشگاه‌هاي اينترنتي از جمله گران‌فروشي و كم‌فروشي را نيز مي‌توان پيگيري كرد.

در اين مسير لازم است نكات قانوني خريد اينترنتي را بدانيم.

پيشنهاد مطالعه : براي آشنايي بيشتر با نكات حقوقي در اين زمينه، نحوه انصراف از خريد اينترنتي را مطالعه كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.